Edutainment
text v přípravě
"Edutainment je složenina dvou anglických slov: education a entertainment. Education znamená v českém překladu vzdělávání, kdežto entertainment je zábava. Edutainment je tedy způsob vzdělávání prostřednictvím zábavy nebo naopak zábava prostřednictvím vzdělávání (v současném českém prostředí poněkud úsměvné spojení).
V souvislosti s edutainmentem se pojí další termíny, které mohou evokovat podobný záměr svých tvůrců. Infotainment neboli získávání informací prostřednictvím zábavy by se mohlo zdát na první pohled téměř totožný s edutainmentem. Pravda je ovšem trochu jiná. V českém prostředí se infotainment pojí spíše s bulvárním získáváním informací o životě celebrit, o reklamních produktech. Infotainment má však také své seriózní kořeny v dokumentaristice či zpravodajství jako jsou např. pořady National Geographic nebo Discovery channel.3 Dalším termínem je militainment neboli zábava související s vojenstvím, armádou. Tento druh „zábavy“ je především rozšířen v USA. Prostřednictvím zábavných aktivit a publikací je veřejnost informována o historických vojenských faktech, avšak ve velké míře jde o tzv. rekrutování z řad mladých lidí do armády. Důležitou součástí militainmentu je film a počítačová média. Často jde o odbornou pomoc s rekonstrukcí bitev a válek, případně bojů jako takových. Edutainment je tedy způsob vzdělávání prostřednictvím zábavy. Jeho moderní kořeny jsou v marketingově dobře rozpracované síti zábavných center (rozšířených především v USA), jenž „zařazují mezi jednotlivé atrakce a činnosti, které návštěvníky vzdělávají,“ nebo tzv. brandlands, tedy podnikové parky jako je např. Legoland (u nás např. Techmania v Plzni při ŠKODA HOLDING a.s.). V českém prostředí se v posledních letech prudce zvýšil počet edutainmentových aktivit především prostřednictvím veřejných institucí jako jsou muzea, galerie, zoologické zahrady, planetária apod. V těchto prostorách v současnosti velmi často nalezneme výstavy či akce interaktivní, které přímo vybízejí návštěvníky ke spoluúčasti."
zdroj citace: SLABÁ, M. Role muzea ve volném čase. diplomová práce. Brno: Filozofická fakulta MU, 2008
EDUTAINMENT - GEOLOGIE
Funkce (resp. zařazení, zaměření, zacílení) edutainmentu (v geologii) při realizaci "geologické vycházky"
Funkce (resp. zařazení, zaměření, zacílení) edutainmentu (v geologii) v čase po realizaci "geologické vycházky"
zdroj schema: SEDLÁKOVÁ. K. ZA ŠKOLOU - EDUTAINMENT JAKO ALTERNATIVA. diplomová práce. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2010.; upraveno ZN (počítač = i ostatní komunikační prostředky, v současnosti mobilní telefon)
„Základem zážitkové pedagogiky je vlastní aktivita, prostřednictvím které vychovávaný člověk získává zážitky. Čím víc vlastní energie musí člověk vynaložit, tím je zážitek intenzivnější, zapamatovatelnější a využitelnější pro výuku. Komerční zábava sice rozptýlí, ale nezanechá žádné stopy, protože nás nestojí žádnou energii. Pokud od nás aktivita vyžaduje vysoký vklad fyzické nebo psychické energie, je sice méně lákavá na první pohled, ale o to větší má potenciál.“
zdroj citace: GRÁF, T. Patří planetáriím astronomická budoucnost? – 2. díl In. Instantní astronomické noviny. [online]. 427. vydání (27. 5. 2002). [Cit. 28. 4. 2010]. Dostupné na www: ˂http://archiv.ian.cz/data/427.htm˃
poznámka:
Fce – výchovná, zábavně-vzdělávací, rekreační, terapeutická. Strategie z pohledu edutainmentu – prostřednictvím dobře propracovaného systému her a aktivit motivovat své účastníky k překonávání vlastních hranic. „Naším cílem je tedy nastavit náročnost úkolů tak, aby je účastníci prožívali jako zajímavé dobrodružství. Dobrodružství navíc zvyšuje atraktivitu vlastního učení a tím posiluje jeho účinek, protože co nás baví, to si lépe zapamatujeme.“57 Důleţitým prvkem je správně vedená reflexe, která je jakýmsi „prostředníkem“ mezi právě proţitým dějem a vlastním uvědoměním.
(SEDLÁKOVÁ)
poznámka:
České edutainmentové prostředí je postaveno převážně opačným směrem, než je tomu v zahraničí. V českém prostředí se edutainment dá považovat za více než pouhou zábavu s náhodným cílem vzdělání. Jedná spíše o výchovu a vzdělávání za přispění zábavy.
(ZN)
poznámka:
nvržená definice pro české prostředí
„Edutainment je vzdělávání a výchova nutně provázená zábavným procesem nebo zábavnými aktivitami. Intenzitu dopadu edutainmentu na jedince určuje motivace a způsob podávání informací. Čím aktivněji se jedinec podílí na řešeném problému, tím hlubší záţitek a poznání si odnáší.“
(SEDLÁKOVÁ)
poznámka:
Editainment se jeví jako „metoda budoucnosti,“ kdy společnost bude stále více vyhledávat zábavně-vzdělávací aktivity.
(SEDLÁKOVÁ)